Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Słuchawki ale... 2012/03/13 13:11 #15599

  • Fey
  • Fey Avatar Autor
  • Wylogowany
  • New Member
  • New Member
  • Posty: 11
  • Otrzymane podziękowania: 3
Witam
Noszę się z zamiarem zakupu słuchawek do moich domowych produkcji muzycznych i zauważyłem na kilku forach opinie które negowały używanie słuchawek do komponowanie muzyki.
Twierdzono, że tylko odsłuchy mają sens a słuchawek używa się tylko sporadycznie.
Dotychczas zawsze używałem słuchawek podczas komponowania i wydawało mi się że właśnie to daje mi pełną kontrolę na wszystkimi elementami tworzonej muzyki - czy się myliłem?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Słuchawki ale... 2012/03/13 17:22 #15604

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
Tak prywatnie sądzę, że każdy ma swoje preferencje i potrzeby dotyczące pracy nad muzyką stąd takie różnice w zdaniu. Jeżeli tworzysz muzykę klubową, od początku do końca odpowiadasz za miks i master bo label nie ma własnego studia, aby potem to gdzieś wydać albo grać w klubie to ciężko abyś pracował na słuchawkach, prawda? Z kolei jeżeli komponujesz jakąś muzykę użytkową, do reklam, gier flash, kompozycje na fortepian i różne inne niestandardowe to spokojnie możesz zrobić dobry miks na słuchawkach, porównując od czasu do czasu na sprzęcie gdzie to będzie przeznaczone (telewizor, głośniki komputerowe, zestawy kina domowego).

Zawsze, możesz komuś zlecić miks i mastering jeżeli dostaniesz lepsze zlecenie.

Problem polega na tym, że słuchawki zupełnie inaczej przenoszą dźwięk niż głośniki, co jest wiadome. Jedni twierdzą, że na słuchawkach nie da się zrobić kompletnego miksu, inni że jest to możliwe. Ja raczej należę do tego drugiego obozu z racji tego, że okresowo muszę pracować mocno mobilnie i nauczyłem się obsługiwać takie słuchawki. Jednak jeżeli masz tylko jakąkolwiek możliwość pracowania na dobrych odsłuchach to nie rezygnuj z tego. Miksowanie na słuchawkach to na prawdę trudny i strasznie precyzyjny proces który może się udać tylko jeżeli masz w pełni świadomość różnic między głośnikami a słuchawkami, masz kilka innych odsłuchów do porównania, potrafisz odpowiedni korzystać z analizatorów widma i przede wszystkim wiesz na 100% jak brzmią Twoje słuchawki w kontekście innych produkcji, wiesz ile potrzeba basów czy innych tonów, bo jesteś osłuchany. Poza tym to dłubanie w szczegółach bo zawsze coś nie pasuje, porównywanie na innych głośnikach i słuchawkach, wracanie się i eliminowanie błędów.

Jeżeli wiesz czego chcesz, nie masz możliwości pracować na głośnikach to przecież Twój słuch i Twoje doświadczenie, jak wiesz jak wykorzystać zalety i wady to zrobisz dobry miks na tym i na tym :). Tym bardziej, że brak odsłuchów to nie powód do zaprzestania tworzenia muzyki.

Decyzję podejmij sam czy koniecznie musisz pracować tylko na słuchawkach, a jeżeli tak to czy dasz radę zupełnie innemu systemowi pracy.

EDIT:

Dodam jeszcze, że kluczowe różnice polegają na tym, że słuchawki działają bez żadnej przestrzeni w porównaniu do głośników. Jesteś uwolniony od akustyki pomieszczenia, słyszysz wszystko bezechowo przez co możesz ładować za dużo efektów i pogłosu do miksu. Drugi kluczowy aspekt to bardzo szeroka panorama stereo - w głośnikach lewym uchem słyszysz sygnał z prawego ucha, w słuchawkach uszy są odizolowane przez co muzyka wydaje się znacznie poszerzona. Nie mając tego na uwadze będziesz robił istnie monofoniczne miksy myśląc, że dajesz za dużo stereofonii.

Poczytaj trochę o wtyczce TB Isone, dostępnej za 20$. Pozwala zasymulować pomieszczenie odsłuchowe. Nie chodzi o to aby na tym cały czas miksować! Wtyczka pozwala świetnie porównać muzykę w innych warunkach od czasu do czasu dzięki czemu możesz poprawić drobne błędy oraz wyeliminować nagrywanie 100 płyt CD z miksem aby odsłuchać co chwilę na wieży itd :).
Za tę wiadomość podziękował(a): Fey

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez N.E.X..

Odp: Słuchawki ale... 2012/03/14 07:06 #15611

  • Fey
  • Fey Avatar Autor
  • Wylogowany
  • New Member
  • New Member
  • Posty: 11
  • Otrzymane podziękowania: 3
Dzięki N.E.X za tak obszerną odpowiedź. Zawsze obawiałem się właśnie różnorodności głośników na których moje produkcje były by odsłuchiwane i wydało mi się że perfekcyjne opracowanie kompozycji na słuchawkach pozwoli mi stworzyć taką hm...idealną "matrycę" dźwiękową która "obroni" się na każdym sprzęcie nagłaśniającym.

Ciekawe jest to co napisałeś w edicie , tworzę muzykę z gatunku (jak to określił kiedyś mój dobry kolega) "filmowej do filmu którego jeszcze nie ma ;)" i czasami używam bardzo subtelnych środków muzycznych które potem rzeczywiście na odsłuchu są mało zauważalne i biegam od kompa do wieży i z powrotem, i poprawiam :p ( i rzeczywiście zdarzało mi się szersze rozstawianie poszczególnych instrumentów w panoramie po odsłuchu utworu na głośnikach) .
No to teraz zostaje tylko zakup słuchawek i lepsze poznanie FL-a (analizator widma brzmi groźnie ;) )

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Odp: Słuchawki ale... 2012/03/14 13:38 #15614

  • N.E.X.
  • N.E.X. Avatar
  • Wylogowany
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Posty: 2600
  • Otrzymane podziękowania: 330
Ja podobnie pracuje i jeżeli obiektywnie możesz ocenić, że dajesz radę, a "klienci" są zadowoleni to wszystko jest ok :). Tak na prawdę kiedyś mastering oznaczał dopasowanie muzyki pod dany format nagrania, np. płyty winylowe a później kasety. Każdy miał inne wady i zalety więc trzeba było zrobić muzykę tak aby brzmiała dobrze. Dzisiaj jest podobnie i warto o tym pamiętać. Mastering dzisiaj oznacza to samo, dopasowanie do targetu. Dla przykładu więc taka muzyka do multimediów, gier komputerowych czy filmów musi świetnie brzmieć na jak największej ilości sprzętu, od głośników z laptopa poprzez zestawy multimedialne czy kina domowe :). Im więcej masz odsłuchów do późniejszego testowania (car audio, wieża, słuchawki do mp3, głośniki multimedialne, laptop, radio stereo, boombox, telewizor LCD itd) tym lepiej. W tej dziedzinie oczywiście.

Swoją drogą na audiotuts+ byłą ankieta na temat odsłuchów jakie można polecić początkującym - znaczna przewaga była właśnie na opinie, że niekoniecznie jedne dobre odsłuchy to optimum, czasami lepiej mieć z 10 różnych odsłuchów + jeden główny oczywiście i także się do tego przychylam jeżeli chodzi o różne niestandardowe filmowe coś tam, bo tutaj nie trzeba dłubać przy stopie perkusyjnej po 5 godzin :).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez N.E.X..
  • Strona:
  • 1
Zasilane przez Forum Kunena