de la manchaInspiracją do stworzenia wtyczki basic64 było 8-bitowe brzmienie, jakim cechowało się commodore 64. Nie jest to może czysta emulacja, mimo to wtyczka swoje działanie opiera na chipie SID (układ dźwiękowy znany z Commodore 64).

Główne cechy wtyczki Basic 64:

  • 16, 8 albo 6 bitowe przetwarzanie dźwięku
  • wtyczka zbudowana na bazie 3 oscylatorów każdy z własną obwiednią ADSR
  • arpeggiator
  • dwie oscylatory niskich częstotliwości do modulacji wysokości, odcięcia filtra
  • praca w trybie monofonicznym bądź polifonicznym
  • wsparcie dla komunikatów z grupy control change oraz funkcji MIDI learn
  • 128 gotowych ustawień
  • możliwość regulacji ataku oraz zwolnienia (LFO)

Yellow Tools - Independence Free v2.5Długo kazał sobie czekać producent wtyczki Independence Free na jej aktualizację. Kolejna wersja oznaczona numerem 3.1 oparta jest całkowicie na silniku komercyjnego odpowiednika  Independence 3.1. Intuicyjny interface użytkownika, świetny system zarządzania plikami, zintegrowany system streamingu danych bezpośrednio z twardego dysku, system czyszczenia pamięci RAM, wsparcie dla opcji przeciągnij i upuść, możliwość załadowania nieograniczonej ilości instrumentów, to tylko kilka co ciekawszych cech.

Steinberg - WaveLab 7.0 edytor plików audio Steinberg Media Technologies zaprezentował dostępność kolejnej wersji edytora audio WaveLab 8 (aktualna wersja oznaczona jest numerem 8.0.3) - aplikacji przeznaczonej do rejestrowania, edytowania, przywracania, publikowania plików audio. Program kierowany jest za równo do entuzjastów jak i osób profesjonalnie zaangażowanych w mastering.
 
Aktualne wydanie skupia się na szeregu usprawnień w obszarach związanych z pomiarem głośności, montażem audio, obsługą wtyczek, interfejsem użytkownika oraz kluczowymi poleceniami. Wydanie 8.0.3 jest w pełni kompatybilne z wtyczkami cocoa, oraz uwzględnia aktualne wydanie wtyczki Voxengo CurveEQ.

WaveLab 8 oraz WaveLab Elements 8, wnoszą ponad 150 nowych funkcjonalności w porównaniu do wydania siódmego. Ostatnie wcielenie to przede wszystkim większa ilość narzędzi, większy komfort pracy, system intuicyjnego zarządzania głośnikiem, zaawansowana technologia EBU R128 wykorzystywana przez system wskazujący poziom wysterowania, zastosowanie algorytmów firm iZotope, czy Voxengo

Sugerowana cena detaliczna wynosi 549 Euro.
Źródło: Steinberg

ni Native Instruments prezentuje kolejną generację pakietu Komplete software bundles. Komplete 9 to w sumie 33 instrumenty oraz efekty + 6 zupełnie nowych dodatków, a pośród nich Monark monofoniczny syntezator, oraz całkowicie przeprojektowany Sammler perkusyjny Battery 4.

Komplete 9 Ultimate to już pakiet 65 instrumentów (w sumie 370 GB danych). Każdy pakiet to zestaw podstawowych efektów studyjnych, stanowiących kompletne środowisko produkcyjne. Komplete 9 oraz Komplete 9 Ultimate dostępne są w tych samych cenach co ich poprzednicy

Kilka słów na temat syntezatora Monrak. Źródło ciepłych organowych brzmień, klasycznych analogowych brzmień syntezatorowych, które kształtowały 4 kolejne dekady. Wtyczkę cechuje naturalne brzmienia podparte intuicyjnym panelem sterowania. Monrak wykorzystuje możliwości modularnego Reaktora.

Battery 4 to całkowicie przeprojektowany sampler perkusyjny z zestawem współczesnych brzmień perkusyjnych, oraz prostym w obsłudze interfejsem. Na pokładzie ponad 70 współczesnych programów kit, nad którymi zapanujemy dzięki systemowi kolorowania. Funkcja przeciągnij i upuść pozwoli na intuicyjne kreowanie własnych zestawów. Na potrzeby Battery 4 zaimplementowano efekty: Solid G EQ and Solid Bus Comp pochodzące z serii Solid Mix, oraz Transient Master.

W pakiecie Komplete 9 znajdziemy:

  • Gaint
  • Kontakt 5, Guitar Rig 5 Pro,
  • Reaktor 5,
  • Prism
  • Spark
  • Massive
  • FM8
  • Absynth 5
  • Transient Master
  • Reflektor
  • Finger
  • Traktor's 12

motu4 lata kazała nam czekać firma MOTU – producent programowego samplera MachFive. MachFive 3.0, to uniwersalny zbudowany od podstaw odtwarzacz próbek z obszerną biblioteką liczącą 45 GB brzmień (w sumie 7 płyt DVD) a wśród nich banki brzmień: MachFive Biosphere, 8 GB kolekcja Xtreme FX dystrybuowana przez ultimatesoundbank.com zawierająca 5000 różnorodnych brzmień efektowych np. brzmienia kraks samochodowych, odgłosy burzy i wiele innych idealnych na potrzeby produkcji muzyki.

Dodatkowymi atutami będą:

  • Zaprojektowany od podstaw interfejs użytkownika z możliwością skalowania, ukrywania/wyświetlania poszczególnych jego sekcji
  • Hybrydowy silnik odpowiedzialnym za przetwarzanie brzmienia
  • 7 spróbkowanych instrumentów opartych na technologii skryptowej: gitara elektryczna Fender Telecaster – na bazie 9500 próbek, Star Drums – kolekcja brzmień perkusyjnych, J-Bass - elektroniczne brzmienia basowe, Upright – akustyczne brzmienia basowe, F Grand 278 – brzmienia piana koncertowego Fazioli, Mark 79 – brzmienia spróbkowanego piana Fender Rhodes Mark II z roku 1979 (na bazie 2500 próbek), Percussiv – perkusyjne brzmienia z grupy Latin/Word, z pełnym mapowaniem GM
  • Zaimplementowana przeglądarka brzmień, ze stale na wierzchu z wylistowanymi ulubionymi katalogami oraz fizycznym dostępem do wolumenów dysku twardego
  • Możliwość kontroli nad wielu parametrów poprawiających brzmienia próbek (częstotliwość odcięcia filtra – cutoff, ustawienie czasu dla pogłosu - reverb time) możliwość korzystania z makr odpowiedzialnych za ustawienia kilku parametrów jednocześnie
  • Dostęp do głębszych ustawień z poziomu zakładek: Oscillator Editor, Mapping Editor, Tree Editor, List Editor, Mixer view, Performance (multi), Effects Rack, Event Processor Rack
  • Wykorzystanie szeregu silników syntez opracowanych na przestrzeni 40 lat (syntezy: addytywna, subtraktywna, granularna, FM, wavetable…)
  • Rozwinięta architektura bloku efektów – w sumie 47 FX-ów (łącznie z convolution reverb) z możliwością nakładania z poziomu miksera. Ilość wykorzystanych jednocześnie efektów limitowana jest jedynie możliwościami naszego CPU.

Adam Szabo - JP6K emulacja Rolanda JP-8000 Czy istnieje wtyczkowa emulacja charakterystyczne brzmienie super piły pochodzącej z syntezatora Roland JP-8000? Odpowiedź brzmi: tak - a mowa o wtyczce JP6K produkcji Adama Szabo. Głównym celem producenta było uchwycenie specyfiki zachowania pierwowzoru. Pomimo upływu ponad 15 lat brzmienia Super Saw są stale poszukiwane przez twórców muzyki trance. Powróćmy do roku 1999 kiedy to muzyka trance królowała w stacjach muzycznych (MTV czy VIVA). Na parkietach królował Paul van Dyk, Chicane.... ciepłe trancowe kawałki z potężną dawką epickich melodii. Dziś nie musimy inwestować w Rolanda JP-8000. Wszystko za sprawą doskonałej emulacji JP6K. Ktoś powie, przecież wtyczek emulujących klasyczne brzmienia Rolanda jest wiele.

Należy pamiętać, że typowe brzmienie super saw cechuje surowy charakter. Brzmienie z Rolanda JP-8000 jest czyste, ciepłe. W jaki sposób Adam Szabo osiągnał zamierzony efekt? Zastosował odpowiedni górnoprzepustowy filtr usuwający niepożądane częstotliwości nadając brzmieniom Super Saw odpowiedniego charakteru.

DiscoDSP - Discovert R3DiscoDSP prezentuje kolejne wydanie pluginu Discovery R6.2

 

mirixlabsMirax Labs udostępnił testowe wydanie pluginu VstPlayer 2.0 Beta. VstPlayer służy do odtwarzania plików audio (w dowolnym formacie) z poziomu aplikacji posiadającej wsparcie dla formatu VST. Wtyczka obsługuje playlisty. Najnowsze wydanie wnosi między innymi odświeżony silnik aplikacji, dodatkowe parametry (cue, volume, loop), okno widoku próbek waveform.

W tym dziale znajdziesz najświeższe informacje na temat wtyczek programowych. Z uwagi na fakt, iż wtyczek takich pojawia się na naszym rynku co raz więcej, zajmę się wyłącznie opisem jedynie tych, na które naprawdę warto zwrócić uwagę.
Pragnę również zaznaczyć, że w dziale tym będę prezentował wyłącznie wtyczki komercyjne.
Niech muzyka będzie z Wami.